Kasy fiskalne online - wymiana do 30.06.2021 r
Prowadzisz działalnośc usługową w zakresie:
- fryzjerstwa
- kosmetyki i kosmetologii
- medycyny lub stomatologii
- prawa
- fitness
- budownictwa?
Przeczytaj koniecznie poniższe informacje.
OBOWIĄZKOWA
WYMIANA STARYCH URZĄDZEŃ FISKALNYCH
NA NOWE KASY, tzw. ON-LINE
2021
W dniu 1 maja 2019 r. w Ustawie od Podatku od Towarów i Usług wprowadzony został obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących on-line dla wybranych grup podatników, określonych przez Ministerstwo Finansów jako grupy wrażliwe – szczególnie narażonych na nieprawidłowości w odprowadzaniu podatków. W art. 145b, Ust. 1 Ustawy VAT wskazane zostały trzy daty graniczne, do których wybrani podatnicy ostatecznie mogą korzystać ze starego urządzenia – cały proces wymiany miał zostać zakończony w 2020 r, lecz ze względu na pandemię, został przedłużony do połowy 2021 r.
Pierwsze, najmniej liczne grupy podatników (stacje paliw, warsztaty samochodowe i wulkanizacyjne) zobowiązane zostały do wymiany kas do końca 2019 r., czego skutkiem było zainstalowanie w Polsce niemalże 150.000 nowych kas on-line pomiędzy 1 maja a 31 grudnia 2019 r.
Kolejną grupą zobowiązaną do wymiany urządzeń do końca 2020 r. byli podatnicy świadczący usługi związane z wyżywieniem, krótkotrwałym zakwaterowaniem oraz sprzedażą paliw.
W roku 2021 liczba podmiotów, które mają wymienić stare kasy na rozwiązania on-line jest co najmniej kilkukrotnie wyższa niż ilość podmiotów zobligowanych do ich stosowania w roku 2020. Fakt ten wynika zarówno z większej ilości wrażliwych grup podatników wskazanych w Ustawie, jak i skumulowaniu wymiany kas w jednym roku wśród firm, które nabyły starsze urządzenia począwszy od 2011 roku.
Art. 145b, Ust. 1, pkt 3) Ustawy VAT w pierwszej połowie 2021 r. obliguje do wymiany starszych urządzeń na on-line podatników, którzy świadczą usługi:
a) fryzjerskie,
b) kosmetyczne i kosmetologiczne,
c) budowlane,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) prawnicze,
f) związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie
Należy zwrócić uwagę, że poza wyżej ogólnie wskazanymi grupami podatników mogą pojawić się podmioty, u których występuje obowiązek wymiany starego urządzenia na rozwiązanie on-line, mimo iż ich podstawowa działalność nie mieści się w zdefiniowanych kręgach.
Przykładem mogą firmy produkujące meble, które montując je jako zabudowa stała w mieszkaniach klientów – prawdopodobnie firmy te zostaną zaliczone do grupy wrażliwej jako podatnicy świadczący usługi budowlane. Wątpliwości na pewno będzie więcej, a każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie.
Jeśli podatnik, zaliczony do grupy wrażliwej, wywiąże się z terminowej wymiany starszego urządzenia na on-line, wówczas zgodnie z art. 111, Ust. 4 Ustawy VAT uprawniony będzie do uzyskania odliczenia w kwocie 700 zł z Urzędu Skarbowego za zakup i instalację każdej wymienionej kasy. Ponadto podatnicy, którzy będą wymieniali kasy nabyte w ostatnich trzech latach nie będą zobligowani do zwrotu poprzednio uzyskanej ulgi (również 700 zł) za przedterminową likwidację starego urządzenia. Odliczenie z Urzędu Skarbowego przysługuje podatnikom za wymieniane urządzenie - oznacza to, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, po zakończeniu używania starego urządzenia należy niezwłocznie dokonać jego formalnej likwidacji. Czynność ta, polegająca na wykonaniu odczytu zawartości pamięci fiskalnej, dokonywana jest przez serwis opiekujący się dotychczasową kasą. Później sporządzany jest protokół podpisywany przez podatnika i serwis, który w terminie 5 dni składa podatnik w swoim Urzędzie Skarbowym.
Po dokonaniu wszelkich formalności, związanych z wymianą kasy na nową on-line, podatnik nie musi czekać na uzyskanie ulgi do wyznaczonej daty granicznej. Odliczenie 700 zł podatnik może otrzymać już w miesiącu następującym po dacie wystawienia pierwszego paragonu fiskalnego na kasie on-line.
Celem wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z obowiązkiem wymiany starych kas na nowe on-line proponujemy kontakt ze swoim Księgowym, Urzędem Skarbowym lub infolinią Krajowej Informacji Podatkowej, tel.: (22) 330 03 30. Zapraszamy również do kontaktu z dobrymi serwisami – członkami Organizacji Pracodawców Branży Fiskalnej – ich pracownicy powinni udzielić Państwu obszernych informacji. Proszę mieć jednak na uwadze, że osoby te nie są Doradcami Podatkowymi, a odpowiedzialność za ostateczne decyzje spoczywa na Przedsiębiorcy.
Uwzględniając ustalony obowiązek jednoczesnego rozpoczęcia rejestrowania sprzedaży na nowych kasach przez bardzo wiele podatników – rekomendujemy szybkie podjęcie stosownych działań. Dzięki temu nie będziecie Państwo narażeni na braki urządzeń – tak jak było w latach: 2011, 2013 i 2015. Trzeba mieć na uwadze, że w tamtych latach sprzedaż urządzeń była kilkukrotnie niższa niż planowana na rok 2021.